15-02-07

Money@Rock(2)

Ik ben van mening dat de hedendaagse Vlaamse rockartiest nogal snel op een financieel verhoog wordt gezet. Ik heb het nu niet over de grote massa die dagdagelijks moet knokken om erkenning te krijgen. Neen, ik spreek hier over de groepen die door bepaalde radiozenders worden ‘gemaakt’. Enerzijds zou ik fier moeten zijn dat men songs van ‘Vlaamsche’ groepen speelt, anderzijds creëert men zodoende hoge verwachtingen naar die mensen toe met als gevolgd dat het financiële luik naar hun hoofd begint te stijgen.

 

Neem nu A Brand. Cool & hip vanwege a) hun songs en b) StuBru. Eind vorig jaar was hun vraagprijs al gestegen naar 5000 euro. Te veel? Te weinig? Vooral niet in verhouding. Echter kompleet uit verhouding zijn nu De Fixkes, die nu ook al 5000 euro krijgen. Inderdaad, 5000 euro. Na 1 platgedraaide single (dank u wel StuBru). Is het hun gegund? Ja. Is het verdiend? Neen. Alleszins voorlopig nog niet.

 

Een concertorganisator moet dan namelijk zorgen dat de inkomprijs ook in verhouding staat. Deze prijs moet u en ik betalen. Dan verbaast het mij dan ook niet dat, wanneer er internationale groepen zijn die tot 1 miljoen euro (!) vragen, Rock@Werchter zijn prijzen optrekt. Dan zwijg ik nog maar over het monopolie van een aantal organisatoren, ticket- en boekingskantoren. Music is very, very big business indeed.

23:18 Gepost door dementor69 in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.