15-02-07

Money@Rock(2)

Ik ben van mening dat de hedendaagse Vlaamse rockartiest nogal snel op een financieel verhoog wordt gezet. Ik heb het nu niet over de grote massa die dagdagelijks moet knokken om erkenning te krijgen. Neen, ik spreek hier over de groepen die door bepaalde radiozenders worden ‘gemaakt’. Enerzijds zou ik fier moeten zijn dat men songs van ‘Vlaamsche’ groepen speelt, anderzijds creëert men zodoende hoge verwachtingen naar die mensen toe met als gevolgd dat het financiële luik naar hun hoofd begint te stijgen.

 

Neem nu A Brand. Cool & hip vanwege a) hun songs en b) StuBru. Eind vorig jaar was hun vraagprijs al gestegen naar 5000 euro. Te veel? Te weinig? Vooral niet in verhouding. Echter kompleet uit verhouding zijn nu De Fixkes, die nu ook al 5000 euro krijgen. Inderdaad, 5000 euro. Na 1 platgedraaide single (dank u wel StuBru). Is het hun gegund? Ja. Is het verdiend? Neen. Alleszins voorlopig nog niet.

 

Een concertorganisator moet dan namelijk zorgen dat de inkomprijs ook in verhouding staat. Deze prijs moet u en ik betalen. Dan verbaast het mij dan ook niet dat, wanneer er internationale groepen zijn die tot 1 miljoen euro (!) vragen, Rock@Werchter zijn prijzen optrekt. Dan zwijg ik nog maar over het monopolie van een aantal organisatoren, ticket- en boekingskantoren. Music is very, very big business indeed.

23:18 Gepost door dementor69 in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Money@Rock (1)

160 euro voor een 4 dagen ticket voor Rock@Werchter. Zonder vervoer, eten, drinken en camping. Moord en brand. Of toch niet? Want wiskundig is dit 40 euro per dag. Als je een concert meepikt in het Sportpaleis dan zit daar al flink over, in de AB er juist onder.

Zo, klaag en zaag niet zoveel.

 

Waarover je wel mag zagen en klagen is het festival zelf. Er was een tijd dat je daar ooit heen ging voor ‘de sfeer’. Een gezellig dagje uit met de vrienden. Daarna was dit 2 dagen. 3 dagen. 4 dagen. Ik ken mensen die na zo’n muziekmarathon als zombies naar huis komen. Die de laatste dag  –zelfs zonder geestverruimende middelen en slecht getapt pisbier- compleet van de kaart zijn. Gewoon niet meer beseffen wat ze nog hebben bekeken, beluisterd en beleefd. Is zo’n mega-festival dan nog iets voor de modale muziekliefhebber? Ik vind van niet.

 

Mijn laatste bezoek dateert van 2 jaren geleden. Het was een 1dags bezoek. De laatste van de 4 dagen. Hallucinante toestanden. 70.000 bezoekers. Geen grassprietje was vrij, laat staan nog heel. Onmogelijk om in de Marquee te geraken. Het hoofdpodium in a galaxy, far, far away. Wanneer men dan dichter probeert te komen moeten men eerst honderden slapende, lallende en in kolonies neerzittende luisteraars ontwijken. Om daarna hetzelfde te doen met rondvliegende bekers en met een crowdsurfer vergroeide combats. Neen, dit hoeft niet meer voor mij. Dit ondanks het feit dat ik elk jaar wel één of meerdere groepen doodgraag wil zien.

 

Maar muzikaal genieten is voor mij toch meer en meer een zaalconcert aan het worden. Véél duurder, véél beter maar vooral intenser. Je komt na afloop naar buiten en je herinnert je alles nog. En ja, afhankelijk van de zaal, ook een megabedoening. Maar wel eentje dat je om de goede zaken zal bijblijven.

22:56 Gepost door dementor69 in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-02-07

MUSIC! MUSIC! MUSIC!

Onder de noemer: ‘Voor elk wat wils!’, dit gekregen in de mailbox.

 

Of wat zeg je van dit: een tijdje geleden mochten meer dan 40.000 Britse muziekfans hun hart luchten en hun favoriete rockalbum opgeven. De top 100 zag er als volgt uit:

 

1. Definitely Maybe, Oasis

2. Sgt. Pepper's Lonely Heart's Club Band, The Beatles

3. Revolver, The Beatles

4. OK Computer, Radiohead

5. (What's The Story) Morning Glory?, Oasis

6. Nevermind, Nirvana

7. The Stone Roses, The Stone Roses

8. Dark Side Of The Moon, Pink Floyd

9. The Queen Is Dead, Smiths

10. The Bends, Radiohead

11. The Joshua Tree, U2

12. London Calling, The Clash

13. The Beatles (The White Album), The Beatles

14. Abbey Road, The Beatles

15. Up The Bracket, The Libertines

16. Never Mind The Bollocks Here's The Sex Pistols, Sex Pistols

17. Four Symbols (Led Zeppelin IV), Led Zeppelin

18. The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars, David Bowie

19. A Night At The Opera, Queen

20. Is This It, The Strokes

21. Hot Fuss, The Killers

22. Pet Sounds, The Beach Boys

23. Grace, Jeff Buckley

24. The Holy Bible, Manic Street Preachers

25. Bat Out Of Hell, MeatLoaf

26. Appetite For Destruction, Guns N' Roses

27. Employment, Kaiser Chiefs

28. Rubber Soul, The Beatles

29. Rumours, Fleetwood Mac

30. The Libertines, The Libertines

31. Urban Hymns, The Verve

32. American Idiot, Green Day

33. A Rush Of Blood To The Head, Coldplay

34. Parklife, Blur

35. Thriller, Michael Jackson

36. The Wall, Pink Floyd

37. Automatic For The People, R.E.M.

38. Franz Ferdinand, Franz Ferdinand

39. Tubular Bells, Mike Oldfield

40. Achtung Baby, U2

41. Wish You Were Here, Pink Floyd

42. Exile On Main Street, The Rolling Stones

43. Bridge Over Troubled Water, Simon and Garfunkel

44. Led Zeppelin II, Led Zeppelin

45. Parallel Lines, Blondie

46. Brothers In Arms, Dire Straits

47. Blood On The Tracks, Bob Dylan

48. Hunky Dory, David Bowie

49. X&Y, Coldplay

50. Who's Next, The Who

51. Hopes And Fears, Keane

52. Parachutes, Coldplay

53. Arrival, Abba

54. Different Class, Pulp

55. The Velvet Underground & Nico, The Velvet Underground

56. Forever Changes, Love

57. What's Going On, Marvin Gaye

58. Let It Bleed, The Rolling Stones

59. Elephant, The White Stripes

60. Doolittle, Pixies

61. Absolution, Muse

62. Goodbye Yellow Brick Road, Elton John

63. Sheer Heart Attack, Queen

64. Come On Over, Shania Twain

65. Sign 'o' The Times, Prince

66. Ten, Pearl Jam

67. Kasabian, Kasabian

68. Dookie, Green Day

69. Origin Of Symmetry, Muse

70. Hounds Of Love, Kate Bush

71. Blonde On Blonde, Bob Dylan

72. All Mod Cons, The Jam

73. Blue, Joni Mitchell

74. White Blood Cells, The White Stripes

75. Dog Man Star, Suede

76. Metallica (the Black Album), Metallica

77. Dare!, Human League

78. Closer, Joy Division

79. In Utero, Nirvana

80. Back In Black, AC/DC

81. Funeral, Arcade Fire

82. Up All Night, Razorlight

83. Ray Of Light, Madonna

84. Born To Run, Bruce Springsteen

85. Physical Graffiti, Led Zeppelin

86. Whatever People Say I Am, That's What I'm Not, Arctic Monkeys

87. A Day At The Races, Queen

88. The Lexicon Of Love, ABC

89. Spice, Spice Girls

90. Violator, Depeche Mode

91. Final Straw, Snow Patrol

92. Electric Warrior, T. Rex

93. Jagged Little Pill, Alanis Morissette

94. Unknown Pleasures, Joy Division

95. Kid A, Radiohead

96. Out Of The Blue, Electric Light Orchestra

97. The Smiths, The Smiths

98. Electric Ladyland, Jimi Hendrix

99. Rage Against The Machine, Rage Against The Machine

100. Hotel California, Eagles

23:02 Gepost door dementor69 in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

06-10-06

POWER!PERCUSSION_CC DE MOL (LIER)_5/10/2006

Percussie is ‘in’! Of het ooit ‘uit’ is geweest, is een andere discussie. Het Duitse collectief Power!Percussion hoort thuis in het rijtje dat gaat van Kodo over Stomp via Slagerij Van Kampen tot onze eigen Beenhouwerij.

Een quasi uitverkochte zaal zag tijdens het eerste gedeelte van de show dat een ‘gekend thema op andere wijze’ nog altijd op waardering kan rekenen. Het kwintet Germanen mixt traditionele slagwerkinstrumenten zoals pauken, tomtom’s, bongo’s en timbalen met afvoerpijpen, ladders en tja, metalen tonnen. Dit laatste vormt een stevige vingerwijziging naar de capriolen van Stomp. De laatste act voor de time-out (‘vingerknippen en stampen met de voeten’) is er zelfs volledig van gekopieerd. Hoewel ze mimisch niet zo sterk zijn als hun bekendere voorbeelden, was de interactie van de percussieheren met het publiek van een ander (hoog) niveau. Je hartslag tikt namelijk een nanoseconde sneller wanneer een volledige zaal in ritmisch geklap, gevingerknip en gestomp overgaat.

In het gedeelte na de pauze werden Smoke on the Water en Spanish Eyes gecoverd op respectievelijk pauken en een xylofoon. Hoewel technisch moeilijk bespeelbaar, strookt dit laatste instrument niet met het uitgangspunt van de voorstelling annex groepsnaam. De resterende acts werden inspiratieloos en zonder creativiteit gebracht en de change-overs waren niet of nauwelijks geïntegreerd in de set en kwamen daardoor amateuristisch over. Maar dit alles werd vergeten en vergeven met een spetterende finale wanneer de Power terug in de Percussion kwam.

 

***

powerpercussion-foto-factory-17cm

13:55 Gepost door dementor69 in Muziek | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

30-08-06

Speciale aandacht ivm Pearl Jam

Uit de nieuwsbrief van TeleTicketService ivm het concert van Pearl Jam:

 

Veiligheid is voor het Sportpaleis en ook voor Pearl Jam een ernstig item, vandaar dat voor dit concert de volgende afspraken werden gemaakt in overleg met alle bevoegde diensten:
* De tickets aan de ingang zullen worden ingescand (barcodes). Tickets die op de zwarte markt werden/worden aangeboden komen op de blacklist terecht en zijn ongeldig. Ook vervalste tickets worden onderschept. Fraudeurs en oplichters worden aan de politie overgedragen.
* Op vraag van de groep worden er geen pet flessen drank verkocht, ook geen water.
* Vanaf één uur na het begin van het concert van Pearl Jam worden er geen alcoholische dranken meer verkocht.

 

1) M.a.w. als je je ticket op E-BAY heb gekocht en het ticket stond ofwel als foto (met de naam van de verkoper zichtbaar) of als omschrijving (blok X, rij Y, stoel Z) op die website, dan hang je.

Sportpaleis heeft namelijk personeel in dienst die zulke sites afschuimen en die gegevens noteren, de bijhorende barcode blokkeren en op die wijze de onwetende persoon annex koper de toegang weigeren tot de zaal. De verkoper van het ticket kan dan ook vervolgd worden.

 

Nu, het idee is mooi maar toch enkele bedenkingen:

* Als je nu toch je ticket wenst te verkopen (wegens onvoorziene omstandigheden), dan moet er toch nog een prijs-eerlijke manier bestaan om je tickets aan de man te brengen of in te wisselen. Een extra kassa zoals bij Werchter zou niet misstaan.

* Een slimme E-BAY-verkoper zou hierop direct een oplossing weten: ticket niet meer inscannen, naam op ticket zwart maken of geen melding maken van blok/rij/stoel

* Een slimme Sportpaleis-medewerker zou dan op zijn beurt ook direct een oplossing weten: gewoon als anonieme koper meer info opvragen en…bingo!!!

 

Misschien is het E-BAY-ticket-rijk dan toch ten einde en krijgen ‘echte muziekfans’ eindelijk een eerlijke kans op een ticket…behalve wanneer Tom Waits komt optreden, want dat is alleen bedoeld voor BV’s…

 

2) De stop op alcoholische dranken kan ook nog leuk worden. Een stormloop naar de toog vóór het kritieke uur is te verwachten. Een wereldrecord pinten pakken ook…

10:50 Gepost door dementor69 in Muziek | Permalink | Commentaren (1) | Tags: e-bay, sportpaleis, ticket |  Facebook |

26-07-06

GEZOCHT: 1 TICKET VOOR HET CONCERT VAN MORRISSEY IN AB (27/8/2006)

Laat mijn 15jarige-lijdensweg nu eens eindigen!

Please, Please, Please, Let Me Get What I Want...

 

10:44 Gepost door dementor69 in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-06-06

Regen@Rock@Edegem

Aaarrghh…het leven van een (mede)organisator van een openluchtfestival in dit Belgenland sucks bigtime! Je mag je ding nog zo goed voorbereiden, proberen de laatste brandjes te blussen en op de dag zelf nog een tandje bij te steken, maar wanneer de hemelsluizen opengaan, is er niets aan te doen. Verdomme toch!

Zondag was het dus van dat. Na jarenlang gespaard te zijn geweest van enig nat, zaten we er dit jaar middenin. Niet leuk voor het publiek dat verkleumd, soms apathisch maar wel hardnekkig bleef volhouden; de artiesten die voor een (half-)leeg plein moesten spelen en probeerden de schwung erin te krijgen en voor de organisatoren die, vanwege het ‘gratis festival’-zijnde, volledig moeten terugvallen op een tegenvallende drankverkoop en met de nodige financiële vraagtekens naar volgende editie moeten toeleven. *zucht*

12:12 Gepost door dementor69 in Muziek | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

11-06-03

Money...'Nothing else matters'

Ik heb onlangs een deel meegepikt van de MTV-live special over Metallica. En het moet me van het hart: ‘Life isn’t what it used to be…

 Het was een doodgewoon najaar toen ik in 1991 Metallica ontdekte. Zoals velen gebeurde dit via het ‘Black Album’ (eigenlijk heette de cd gewoon ‘Metallica’, but who cares…). Ik was direct verkocht aan de crossover van snoeiharde riffs en gepolijste metal.  Daarna ging het (volgens de critici) bergaf vanaf de cd’s ‘Load’ en ‘Reload’ (alleen de inspiratie voor de namen al…). Het vertrek van bassist Jason Newsted, de afkickproblemen van zanger James Hetfield en de aanwerving van de nieuwe bassist Robert Trujillo trokken mijn aandacht niet. Hun niet aflatende strijd tegen het illegaal kopiëren daarentegen wel: al was er maar een zweem van kopie, hun rechtszaak hiertegen volgde direct…het neigde soms zelfs naar fanatisme. Zopas was ik zonder doel aan het surfen en ik kwam op een website terecht met recensies. Een paar scrollen verder las ik een hele hoop (oude) recensies over het ‘Black Album’. Allemaal overweldigend positief…behalve één. De auteur in kwestie vond dit album ‘a major sell-out!’. Deze woorden sprongen in mijn gedachten op toen ik die MTV-special bekeek. James Hetfield stond repetitief zijn lesje op te zeggen en van de kracht die zou uitgaan van hun nieuw album ‘St. Anger’, viel niet veel te merken. Het werd helemaal pathetisch toen op het einde van het concert, zowel Hetfield als leadgitarist Kirk Hammett, een massa plectrums in het publiek aan het gooien waren.  Om het in hun eigen woorden te zeggen: ‘Sad but true’.

00:34 Gepost door dementor69 in Muziek | Permalink | Commentaren (0) | Tags: 2003, metallica |  Facebook |

04-06-03

Why Guy? Oh why?

Oh-neen! Ik krijg zopas het nieuws dat de Old Bastards het op Rock@Edegem moeten stellen zonder Guy Swinnen. In zijn plaats komen wel Wim Punk (The Wolf Banes) en Hans Stevens (The Paranoiacs). Gemengde gevoelens borrelen nu in mij op. Iedereen had namelijk verwacht dat de Guy erbij zou zijn: zo staat zijn naam op alle promotiemateriaal (al dan niet als publiekstrekker). Daarentegen hebben Wim en Hans genoeg kwaliteit in huis om het plein uit zijn bol te laten gaan. Wordt hopelijk niet vervolgd...


11:55 Gepost door dementor69 in Muziek | Permalink | Commentaren (0) | Tags: concert, rock edegem, 2003, festival |  Facebook |

02-06-03

Festivalitis

Yahoo!

Ik maak juist de bedenking dat het festivalseizoen eraan komt. Dan zal mijn scherpe pen euh PC weer volle toeren draaien: concertreviews zijn namelijk mijn dada. Voor de muziekliefhebbers die op 27 juni e.k. naar Rock Werchter gaan, ééntje uit de oude doos:
 
MOBY – VORST NATIONAAL (BRUSSEL) – 10 OKTOBER 2002 

Support-act RÖYKSOPP had de moeilijke opdracht het publiek op te warmen. Ik moet toegeven: in deze geluidsmix van Kraftwerk, Daft Punk, J.M.Jarre en een uit de hand gelopen videospelletje, zit potentie maar er moet nog een lange weg worden afgelegd. Verborgen achter hun synths en beloerd door webcams - waarvan de beelden in de zaal werden geprojecteerd – schudden zij hun beste beats en bleeps uit hun mouwen, inclusief de radiohit ‘Eple’.

De massa zat natuurlijk te wachten op het hoofdgerecht Richard Melville Hall. Wie? MOBY natuurlijk! Vanaf de eerste tonen van ‘Extreme Ways’ zette hij de zaal in vuur en vlam. De prijsbeesten ‘Go’ en ‘Porcelain’ kwamen al vroeg in de set en deze muzikale kameleon deed zijn reputatie alle eer aan door zowel synthesizer, conga én gitaar te spelen. Ondanks het feit dat hij een uitgekiende band heeft (o.a. een impressionante soulzangeres) en zo de illusie trachtte te creëren dat het hier wel degelijk om een live-concert ging, was dat zeker niet helemaal het geval. Zo waren o.a. de vioolpartijen en de gospel-samples, tapes en loops maar zelfs dan nog deed dat niks af aan de sfeer van het concert.

Als een hyperkinetische puber rende hij zigzaggend over het podium. Na elk nummer kwam er een voorgeprogrammeerde 'Are you feeling nice today?' en ‘thankyouthankyouthankyou…’ uit zijn mond. Hij kwam ook grappig en persoonlijk uit de hoek (‘As a citizen of the United States of America, I feel I have to apologize for our president'), speelde op z'n gitaar een 80’s-Metal-riff voorzien van de nodige ‘fuck you’s’ (‘ik droomde er toen ik 16 was van om dat eens op een groot podium te kunnen doen’) en ging op zijn hoofd staan op het ritme van klassieke muziek.

Ten slotte zette hij een afro-pruik op, waarna hij zijn dj uitdaagde voor een wedstrijd scratchen. De bis begon met een geslaagde cover van ‘Blitzkrieg Bop’ (The Ramones): Joey zou dit goed gevonden hebben! Ook bis nr. 2 was een cover: Creep van Radiohead. Spijtig dat MOBY de hoge tonen van Thom Yorke niet aankon en dat zodoende de breekbaarheid van de song niet ten volle uitkwam. Na bijna twee uur entertainment van de hoogste plank met al zijn grootste hits (alleen ‘That's when I reach for my revolver’ ontbrak), zat het spektakel erop.

MOBY als afsluiter op Werchter 2003? Why not?  (µµµµµ) PLAYLIST 18, Extreme Ways, Go, Porcelain, Another Woman, James Bond Theme, Find my baby, In this world, In my heart, I Feel It Hard To Let Go, Natural Blues, Signs of Love, We are made of stars, Why does my heart feel so bad, Body Rock, Honey, Blitzkrieg Bop (cover Ramones), Creep (cover Radiohead), Feeling So Real

00:59 Gepost door dementor69 in Muziek | Permalink | Commentaren (0) | Tags: 2002, moby, vorst nationaal, concert |  Facebook |

31-05-03

Rock@Edegem - zondag 29 juni 2003

 

Je houdt van muziek en nog beter: van verschillende genres.
Je hebt nog een stukje maand over aan het einde van je loon.
Je wil absoluut niet van je zondag een rustdag maken.
Je hebt geen Rock Werchter-ticket kunnen bemachtigen,
of nog beter: je wil Herman Schuermans gewoon in de maling nemen. 

Driewerf hoera!
Dan hebben we voor jou de volgende aanbieding:


 ROCK @ EDEGEM
Zondag 29 juni 2003
Gemeenteplein Edegem - Gratis Inkom

Leech @ 13u
Mindsucking Music!
Addfunk @ 14u
Move Your Funky Ass!
Dr. Woggle and the radio @ 15u
Ska aus Deutschland!
Bolchi @ 16.30u
A Live Dance Experience!
Dear Liza @ 18u
De Vlaamse Anouk!
Jaman! @ 19.30u
Positive Belgian Reggae Vibrations!
Old Bastards @ 21u
80's Belpop (met o.a. Guy Swinnen & Bea Van Der Maat)!


ROCK@EDEGEM 2003

Zondag 29 juni 2003
Gemeenteplein - Gratis Inkom

15:50 Gepost door dementor69 in Muziek | Permalink | Commentaren (330) | Tags: 2003, concert, festival, rock edegem |  Facebook |